Gyakran szerepel a weboldalkészítéssel kapcsolatos ajánlatkéréseinkben, hogy a megrendelő reszponzív weblapot szeretne. Egyetlen szóval reagálnék erre.

Alap.

2010-ben erős növekedésnek indult a mobiltelefonról történő internethasználat. A tavalyi évben a mobil eszközök legyőzték az asztali gépeket is: először fordult elő, hogy többet internetezzenek ilyen készülékekkel, mint számítógépekkel. Az emberek internetezési és tartalomfogyasztási szokása megváltozott, ez pedig minden résztvevőt arra sarkall, hogy igazodjon az egyértelműen látható trendekhez. Onnantól kezdve, hogy nagyobb számban indítanak keresést mobilról, mint laptopról, a Google jogosan veszi figyelembe a találatok listázásánál a honlapok ilyen irányú kompatibilitását. Van aki a SEO miatt, van aki az ügyfelei kényelme végett, és van, aki azért szeretne “responsive” lenni, mert az elmúlt években az volt az egyik legtöbbet emlegetett szó a témában. Az internet ezen formában történő fogyasztásához a webes világ két fő technológiával próbált alkalmazkodni: reszponzív és adaptív megoldásokkal.

Statisztika az internethasználatról: Mobile VS Desktop

Statisztika: statcounter

Reszponzív dizájn

Mikor internetezésre alkalmas mobiltelefonok jelentek meg a piacon, jó ötlet volt egy honlap mobilos verziójának legyártása. Azonban ahogyan egyre több és több új, eltérő felbontású kütyü került a boltokba, változtatni kellett a hozzáálláson. Ma, mikor a televíziótól a hűtőig számtalan eszközön meglátogathatunk egy weboldalt, nem tervezhetünk minden készülékhez egy-egy új nézetet. Helyette arra kell törekednünk, hogy a honlap dinamikusan alakítsa magát minden adott felbontáshoz. Rugalmasnak kell lennie a weblap felépítésének, a képeknek, a tartalomnak. Amellett, hogy optimalizáljuk a honlapot a célcsoport által várhatóan használt felhasználói környezetekhez, számítanunk kell arra, hogy a jövőben ezek megváltozhatnak. A reszponzív tervezéssel azonban nem csak a jelenleg piacon lévő kijelzőkhöz igazítjuk a weblapot, hanem felkészítjük azt a jövőre.

Adaptív dizájn

A két kifejezés közül ezt jóval kevesebbet emlegetik, pedig legalább olyan fontos eszköze ez is a honlapod mobilbaráttá alakításának. Azon túl ugyanis, hogy a tartalom megjelenése megfelelően igazodik a böngészőablak aktuális méreteihez, előfordulhat, hogy magán a tartalmon lenne szükséges változtatni a megjelenítő eszköz függvényében. Erre adaptív módon, a betöltés során van lehetőség. Ez tehát a megoldás akkor, ha egyes oldalrészek behúzását feleslegesnek ítéljük meg az okostelefonon, vagy ha adott esetben éppen okostelefon-felhasználóknak szánt tartalommal szeretnénk bővíteni az oldalt.

Az NZI bukósisakok magyarországi márkaoldala is reszponzív dizájnt kapott

Ja, még egy lényeges dolog

Nagyszerű, ha fontosnak tartod a statisztikákat, ha Te is próbálod belőlük levonni a következtetéseket, ha próbálsz igazodni az általuk mutatott trendekhez. Azonban ügyelj arra, hogy amikor a címlapra kerül egy felhasználói szokásokat bemutató megdöbbentő adat, az jellemzően amerikai, vagy világméretű forrásból dolgozik. Jelenleg az internetelérések 52%-a érkezik mobil készülékről – Amerikában. Ez a szám Magyarországon 28%. Melyiket vedd figyelembe? Mind a kettőt, de leginkább egy harmadik statisztikát, mégpedig azt, ami a saját honlapodról készül. Mivel a weboldalad látogatóinak kell elsősorban megfelelned, koncentrálj rájuk!

Ahogyan a legtöbb cég, mi is azon dolgozunk, hogy szolgáltatásainkkal elégedettek legyenek az ügyfeleink. Azonban még jobban szeretjük, ha minden tudásunkkal azon lehetünk, hogy az ügyfeleink ügyfelei, azaz a weboldalad látogatói legyenek elégedettek. Nem szívesen tervezünk olyan terméket, amit aztán a célcsoport egy része tud csak használni, ezért elengedhetetlen, hogy a projekt végén egy mobilbarát weboldal kerüljön ki a netsztyeppére.